Att vara tillräcklig pedagog

Ibland blir jag så himla glad för att jag är så orädd och bara tänker på vad som skulle vara en kul utmaning. Till exempel denna matematikutmaning. Jag tyckte matte både var tråkigt och småsvårt när jag gick i skolan men sen under högskoleutbildningen upptäckte jag att matte är fantastiskt roligt att undervisa i. Det är både ett konkret och ett kreativt ämne. Så nu ska jag ha hand om matematikundervisningen i den grupp som har svårt för matte. Kul! Eller hjälp? Titta vilka krav de ska uppfylla! Och plötsligt översköljs jag av känslan av hur himla ansvarslöst det är att låta mig ta hand om den undervisningen, oavsett om jag är en bra pedagog eller ej, men jag är en pedagog ute på hal is och på mellanstadiet kommer man inte undan med det. Fast det kan ju gå himla bra. Det kommer gå strålande för jag är en bra pedagog men jag ska minsann sitta hela lovet och planera terminen och göra mitt bästbästaste för dessa elever.

Taluppfattning och tals användning: Rationella tal och deras egenskaper. Positionssystemet för tal i decimalform. Det binära talsystemet och talsystem som använts i några kulturer genom historien, till exempel den babyloniska. Tal i bråk- och decimalform och deras användning i vardagliga situationer. Tal i procentform och deras samband med tal i bråk- och decimalform. Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och miniräknare. Metodernas användning i olika situationer. Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga situationer.

Algebra: Obekanta tal och deras egenskaper samt situationer där det finns behov av att beteckna ett obekant tal med en symbol. Enkla algebraiska uttryck och ekvationer i situationer som är relevanta för eleven. Metoder för enkel ekvationslösning. Hur mönster i talföljder och geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas.

Geometri: Grundläggande geometriska objekt däribland polygoner, cirklar, klot, koner, cylindrar, pyramider och rätblock samt deras inbördes relationer. Grundläggande geometriska egenskaper hos dessa objekt. Konstruktion av geometriska objekt. Skala och dess användning i vardagliga situationer. Symmetri i vardagen, i konsten och i naturen samt hur symmetri kan konstrueras. Metoder för hur omkrets och area hos olika tvådimensionella geometriska figurer kan bestämmas och uppskattas. Jämförelse, uppskattning och mätning av längd, area, volym, massa, tid och vinkel med vanliga måttenheter. Mätningar med användning av nutida och äldre metoder.

Sannolikhet och statistik: Sannolikhet, chans och risk grundat på observationer, experiment eller statistiskt material från vardagliga situationer. Jämförelser av sannolikheten vid olika slumpmässiga försök. Enkel kombinatorik i konkreta situationer. Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar. Tolkning av data i tabeller och diagram. Lägesmåtten medelvärde, typvärde och median samt hur de kan användas i statistiska undersökningar. Samband och förändring. Proportionalitet och procent samt deras samband. Grafer för att uttrycka olika typer av proportionella samband vid enkla undersökningar. Koordinatsystem och strategier för gradering av koordinataxlar.

Problemlösning: Strategier för matematisk problemlösning i vardagliga situationer. Matematisk formulering av frågeställningar utifrån vardagliga situationer.


Man kan få huvudvärk för mindre. Och detta är inte ens kunskapskraven, bara det centrala innehållet. Men visst låter det bra att vara bild- och matematiklärare? That's me! And I like it. Yeah!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0