Friheten sträcker ut sin hand

Jag vet inte vad jag ska tro eller tycka. Efter dagens islam-föreläsning hamnade jag i en diskussion med en tjej som har palestinska och kristna rötter. Sen jag var nere i Palestina har jag fått mycket mer förståelse för varför man väljer att använda slöja/burka/niqab. När vi t.ex. besökte universitetet i Nablus var det en väldigt sexistisk och utsatt känsla att vara där som tjej, heltäckt men inte täckande. För att skydda sig själv och sin egen intregritet förstår jag användandet.
Denna tjej var rent ut sagt förbannad på mig för att jag har den förståelsen. Alla andra tjatar jämt om att man måste öka sin förståelse för allt i samhället, men för henne är dessa symboler inte bara ett förtryck av kvinnan, utan även ett religiöst, kulturellt och rasistiskt förtryck. Sverige funderar på om niqaben ska förbjudas, men vi har religionsfrihet i Sverige. Med religionsfrihet måste vi ha förståelse. Innebär det acceptans? Ja, jag är konfunderad. 

Och apropå religionsfrihet så har vi yttrandefrihet. Med den följer ansvar och det är något som herr Vilks inte har tagit. Men jag undrar om det är någon som har funderat på om Lars Vilks teckning är god konst? Enligt mig ser den ut som mina prata-i-telefon-kladd-teckningar. 

Det finns mycket att tänka på mycket och sysselsätta tankarna med. En trevlig sak är att Jönköpings i särklass snyggaste ögongodis-man är tillbaka, och jag har tur som får träffa på honom ibland. (På 'Årets fest' var ett av raggningstipsen "Snygga män är bara människor och kan inte hjälpa sin snygghet. Inte värt att få tunghäfta alltså." Yeah, right..). Men imorn flyr jag Jönköping för blondiner och saltstänk, och det ska bli så skönt, ack så skönt!

Kommentarer
Postat av: Maja

Vart bär det av? Tråkigt att det du inte kunde komma hit...

2010-03-12 @ 10:19:36
URL: http://ljud.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0