Söndagsregn, söndagskärlek, söndagsrecept

Det är söndagkväll och jag kommer hem från en möhippa.. Lisas möhippa. Fantastiskt! Lilla Lisa gifter sig. Möhippan började i stormigt ösregn och avslutades i poolen. Ack! Jag har en hatkärlek till möhippor och giftemål. Kärleken rymmer så mycket kärlek, och det är en fin tradition att de som hyser kärlek till bruden är med och firar hennes kärlek.  
Det finns så mycket kärlek i världen. Jag känner mig fullständigt omgiven och omsluten i kärlek av mina nära och kära. Jag har haft en sån vecka att jag har behövt det. Sånna här nyheter spär på min glädje. Helt i min smak och gör att jag kan fortsätta leka med livets orealistiska nyanser. Orealistiska saker som kan bli verklighet så länge man inte själv sätter gränserna.
Jag längtar till Lisas och Henriks bröllop för att jag har stor kärlek till dessa två, men jag längtar också till deras bröllop för att många av mina favoritgrabbar kommer samsas i samma lokal. Det är inte många personer som jag har tagit sig enda in i mitt hjärtas finaste finrum. Två pojkar där har det. Jag vill ge dem varsin stor kram.

Den här sommaren är i min smak. Nästan. Det händer märkliga saker, fantastiska saker, knäppa och konstiga saker, omtänksamma saker, lugna saker och intensiva saker. Saker som får en att tänka efter och spontana saker. Ibland är vissa saker inte välkomna, men man kan inte undvika livet. Vill du springa och gömma dig ett tag ska du få ett antigömmasig-recept:

-En mamma som tvingar med dig till Ullared. Ingen möjlighet att göra annat än shoppa. Ännu bättre med en tv-inspelning samtidigt!  

-Ett par föräldrar som erbjuder sig att följa med dig till den där utställningen med Munch och Warhol på ett av dina favoritmuseum i ett danskt land. De har dessutom möjlighet att fråga om och om igen 'Hur är det?' vilket gör att du tröttnar på att bara känna efter efter de negativa känslorna.

-En spännande person som säger 'kom, kom och besök mig!'. Personen har naturligtvis röda skor och sjukt spontana infall. Eller kanske en ny fästman. Eller kanske en smittande positivitet.

-Köp en trisslott och vinn 25000 i 25 år. Snubbla på ett bananskal. Bli erbjuden dina drömmars jobb.    

-En väns olycka som kan bli din sjuka lycka och förståelse. Alltså, ta emot allting som tecken. Allting sker av en anledning. Då har du funnit en mening och känner tro och hopp, vilket är det mest avgörande för en människas välbefinnande. Förutom kärlek då. Men kärleken kan du finna i punkten 'spännande person' ovan, om du vill.

-En väns droger med en text som inte går av för hackor. Medicinering är alltid väl. Om du vill medicinera bort dina känslor ytterligare rekommenderas böcker från 1967, helst i vita serien, som utspelar sig på sjukhus. Het läkare - självständig sjuksköterska. Motstridiga känslor, stora vårdpådrag, ett litet oskyldigt brott, och kärlek.   

-Ett kassabiträde som räddar din kväll med sjukt charmerande säljarjargong, så att du med gott samvete kan äta godis och inte behöver känna dig sjukt ful utan ganska sjukt snygg. Om du känner dig snygg så mår du bättre. Dessutom kommer du gå och fundera hela kvällen på hur kassören såg ut eftersom du i din lätta feber- men tunga förkylnings-dimma inte riktigt minns hur kassören såg ut. Effektivt.  

-En utrikesresa nära förestående. Då kan du fokusera på hur fantastiskt allting är i utlandet. Om alla kap du kommer finna. Kap i alla betydelser! Syster, klänning, mat, kulturupplevelser, människor.

-Nostalgi är ett säkert kort. De säkraste korten stavas Ika i rutan eller Trazan och Banarne. Intressanta minnen.  

-Lev i nuet. Se. Hör. Upplev. Känn. Man vill nog eventuellt kanske möjligtvis inte bara känna livet som en nypa salt, utan känna livet som en hel saltkvarn, för att tillochfrån-citera en känd per-erik-meterolog. Livet är spännande!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0