Kärleksbud

I omgångar hyser jag stor kärlek Fjällstugan. Fjällstugan i sin tur innehåller enormt mycket kärlek. Därför skulle jag bli svinförbannad om det visar sig att det finns en klick idioter med högljudda röster där som får majoriteten att säga nej till detta. Klicken får naturligtvis ha sina åsikter, se det är det fina med mitt samfund, men Gud nåde dem om de anser att deras åsikter är större än kärleksbudet. Redan nu överväger jag på hur jag måste agera vid ett eventuellt nej, och kommer fram till att jag inte behöver fundera över det, för en församling av kärlek kan inte säga nej till fin kärlek. Right?
Måste citera pappas kusin "Det var allt tur att vi satsade på framtidens Fjällstuga, för annars hade vi blivit Immanuel. Det vill vi ju inte." När jag frågade hur illa det hade vart stirrade han på mig och lyfte på ögonbrynen ironiskt men det var mycket allvar bakom gesten.
Och jag tror Immanuels unga har fått nog. Mycket konkret visar på det. Jag tycker det är sorgligt för Immanuel är en citykyrka. Men allvarligt talat får de skylla sig själva, alldeles för konservativa för sitt eget bästa. 
På församlingsmötet tog pappa, naturligtvis, tillfället i akt och skulle berätta om hur glad och stolt han var över att tillhöra en kyrka som satsade mot framtiden. Han i sin tur citerade en artikel (säkert från Hemmets vän) "Det var en kyrka uppåt landet som höll på att dö ut. Speciellt ungdomar var det ont om. De beslutade sig för att börja be om mer ungdomar. Sagt och gjort, efter bara några veckor ringde rektorn från den intill liggande skolan. Han sa att skolan var överfull med sina 500 elever och ville låna kyrkans lokaler. Pastorn var påväg att tacka ja men kom på att han kanske skulle fråga styrelsen, för säkerhets skull. Så frågan kom upp i styrelsen, först var alla glada, men sedan började de betänka allt negativt som skulle kunna hända. Till saken var att deras kyrka var nyrenoverad, och plötsligt hade bilden av 500 unga vandalister målats upp. Färg skulle härjas liksom golv, möblerna skulle kladdas på och rivas sönder. Nä, de fick allt lov att tacka nej till skolan och de 500 ungdomarna. De insåg hur farligt det var att be om ungdomar lokalt och beslutade sig istället för att börja be för deras missionärsarbete nere i Afrika. På säkert avstånd." 
Idag är min kärlek stor till Fjällstugan. Högt i tak och låga trösklar är deras melodi. Fortsätt så.    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0