Hårda skolbud

Helt otippat kom ett jobb överst på min måste-skaffa-mig-till-hösten-lista. För jag ska läsa kurserna bild samt teknik till hösten. Nu ska du få lite förargande högskolefakta som gör mig förbannad.

Jag var inne på vhs och syo-lekte som jag ju tycker är kul. Där kan man se hur många som har sökt till fristående kurser samt kurser inom olika program. Spännande, trodde jag. Till min bildkurs var 10 personer antagna. En låg siffra men ändå ganska okej. Till tekniken då. Till den kursen var det 3 personer anmälda. TRE. Inte okej. Vad sjutton?!? 3 personer kan man inte göra en kurs till. Kul om man ska göra ett grupparbete på, låt oss säga, tre personer. Exakt. Så efter att ha kollat upp dessa tragiska siffror gick jag in på hlk för att kolla kursscheman. Beredd? Jag har föreläsningar på max två dagar i veckan. Kallas detta för heltidsstudier??? Sjukt är det. Man borde inte kunna examinera folk inom ett ämne med så lite undervisning. Och kom inte dragandes med själstudier-filosofin. Jag vill ha lektioner, med ett utbyte av lärarens erfarenheter, och mina klasskamraters. Annars hade jag ju kunnat läsa lärande 2 samtidigt som bara bilden. Detta gör mig förbannad, och det är inte helig ilska.

Så jag är förbannad. Antingen får planen bli att hoppa på lärande 2 och läsa bilden samtidigt, och sen även mellanösternkunskapen (som jag är antagen till!) och då är jag uppe i nästan 50hp vilket man enligt någon regel inte får läsa på en termin. Annars bild, teknik, mellanöstern, och ett JOBB. Så ge mig ett jobb. Svallar inte marknaden över av jobb just nu ändå? Helst ett inom skolan. Ja just det. Ett annat ämne som gör mig förbannad! Lärarjobbristen,och politkernas inställning till fortsatta satsningar och resurser till skolan. Jag fattar ingenting av skolpolitiken idag, och allt började för ungefär tre år sen, eller hur? 

Skärpning!
(Jan Björklund).

Jag ska maila kursansvariga.
Och tänka igenom min framtid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0