En inte insnöad frikyrkomänniska försöker försvara hennes insnöade aktiviteter

Kursen är slut!! Hade så himla kul med studiegruppen när vi gick ut för att fira det efterlängtade kursslutet. Det hela slutade med att zara helt ogenerat och mycket tydligt satt och pekade ut den ena killen efter den andra åt mig. Det var bara att dissa eller hylla lika öppet. Om det inte är kärlek och killar som diskuteras så är det kristendom. Nu ska vi, tre kristna med olika åsikter och två inte alls kristna följa med mig till fjällstugan nångång, och sen ska vi ta en rejäl diskussion efteråt. Kul!

Jag har vart så rädd att bli insnöad och det snöar rejält denna vecka. Jag har en teori. Jag är uppvuxen i en tradition där man engagerar sig om man kan. Jag ogillar att inte ha något att göra och känna att jag inte bidrar med något. Jag tycker om att ta ansvar och jag är nyfiken. Men framförallt så gillar jag att göra de saker som oftast finns i en kyrka. Så vad är problemet med att jag befinner mig så mycket i kyrkan? Ack det klingar så illa i mina öron! Men alla har olika perioder och behov i livet. Jag har vart i kyrkan och utanför kyrkan. Utanför kyrkan-perioden var inte lika roande. Ser inte nöjet med att ett (observera)hejdlöst drickande som enda nöjet och enda sättet att släppa loss. Desto äldre man blir desto mer mognar det beteendet (förhoppningsvis), och ju äldre jag blir desto mer nyanserad blir jag (förhoppningsvis).
Kristna kan: Dricka hejdlöst
Kristna kan: Hångla upp ngn
Kristna kan: Snacka dynga
Kristna kan: Inte vara duktiga
Kristna kan: Må fruktansvärt dåligt
Kristna vill: Släppa loss, hångla, lätta sitt hjärta, sänka kraven, vara lyckliga.
Vem vill inte det?

Kommentarer
Postat av: Maja

"Jag är uppvuxen i en tradition där man engagerar sig om man kan."

Jag är uppvuxen i en tradition där ingen engagerar sig. Någonsin.



(Bra att jag alltid lyckas kommentera något annat än det du skriver om!)

2009-01-15 @ 16:43:09
Postat av: Linnea

Varför blir jag fundersam till om vi verkligen är uppvuxna i samma familj? Iaf om vi har samma pappa. I samma by?

(ja det är väl en signal om vad du tycker om det jag skriver)

2009-01-15 @ 17:06:12
URL: http://primusinterpares.blogg.se/
Postat av: Maja Mu

Med tradition menar jag nog ett större sammanhang än familjen. Typ församlingen. Fast vissa i familjen är ju motsatsen till engagemang, höhö.

Vi ses sen.

2009-01-16 @ 11:19:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0