Delat plugg är dubbel glädje!

  s           v       adv konj pro v   adj   s            v         s         pre    s
Solen skiner ute och det är blå himmel, sa gumman till gubben.
nf         vf          adjF      nf    vf      nf              vf     nf                prep  
subj     p        i.o         subj   p       d.o           p      subj           d.o
        hs                                 hs                                  bs        
        hs                                 bs                                  bs
   


s-substantiv   v-verb  adj-adjektiv   adv-adverb   konj-konjuktion   pro-pronomen   pre-preposition

nf-nominalfras   vf-verbfras   adjF-adjektivfras   prep-prepositionsfras   tsro-adverbial   s.advl-sattsadverbial

subj-subjekt   p-predikat   d.o-direkt objekt   i.o-indirekt objekt

hs-huvudsats   bs-bisats

Blev plötsligt orolig. Jag kan det inte. Tur att vi får ta med böckerna in med på tentan. Om det inte är ett dåligt aprilskämt.

Kommentarer
Postat av: Maja

Skulle gissa att "blå himmel" är ett subjektpredikativ, annars ser de la bra ut.

Vi fick också ha bok med oss på tentan, den var skitlätt.

Lycka till!

2009-04-02 @ 22:24:12
Postat av: kajsa

gah. jag är inte direktett grammatisk geni så jag tycker detdär ser skitsvårt ut. men du linnea, jag tror du kommer klara det galant! =)

2009-04-03 @ 08:40:58
Postat av: Grammatkproffset Linnea

jag blir inte nervös inför tentor. den här gågen hade jag nerviga nerver i 20h innan. å så var tentan enkel! fast det vågade jag inte säga till ngn annan eftersom jag var den enda som tyckte det.. ngt måste alltså vara fel! men tentan var minst 6s lång så jag vet att alla inte hann bli klara. jag blev tex klar 10 min innan slutet. men nu är en tenta (realistiskt) avklarad. tack för hållna tummar!

2009-04-03 @ 15:19:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0