Amen på det

- I Sverige sitter vi helt fast i synen på att tro går ut på att säga ja till vissa lärosatser. Att det handlar om ett trossystem som man ska tycka är rimligt. Som jungfrufödseln. Men den största delen av tron har inget med det att göra, säger han. Den handlar om helt andra saker. Att känna tillit. Vara trogen. Ha en inre upplevelse.  
Men finns det inga grundkrav? Gudstron har väl trots allt en miniminivå. Med handen på hjärtat, räcker det att tro på en konstruktiv kraft? Ja, säger Olle Carlsson. Tro handlar i grunden om detta: Att vi upplever att det finns ett kärleksfullt skift i tillvaron. En kraft som vi inte förstår oss på, men som vi anar och som vi kan komma i kontakt med. Det är livets och tillvarons innersta väsen. Det är det som är Gud.
Trossystemet då, är de inte nödvändiga? Aldrig viktigare än upplevelsen, säger Olle Carlsson, även om hans egen personliga tro bygger på att Gud har visat vem han är genom Jesus.  
(AMOS 2008:5)
Sen finner vissa det nödvändigt att sätta etikett på vad en troende resp kristen är, kan ju också vara ett tidsfördriv..

Kommentarer
Postat av: Daniel C

Jag säger bara en sak. Och jag vet att det låter postmodernistiskt och du håller med all sannolikhet inte med. Men om du tycker som Olle och finner din tro sådan som han säger så är jag glad för din skull.



Min tro däremot kan inte bara hängas upp på upplevelser, jag behöver veta och förstå och verkligen fundera över "lärosatserna".



Som en klok lärare från Örebro missionsskola en gång nämnde, det finns tre delar i tron, upplevelse, kunskap och det sociala, gissa vilken del jag lägger tonvikt på =)

2008-10-18 @ 18:18:26
URL: http://www.soilheart.com/life
Postat av: Linnea

det finns väl olika trosstadier i ens liv helt enkelt? klok lärare. fast alla tre grundar sig väl egentligen i upplevelsen.

2008-10-19 @ 12:06:22
URL: http://primusinterpares.blogg.se/
Postat av: Maja

Hur går det med Shane Claiborneboken? ;)

2008-10-21 @ 21:26:09
URL: http://ljud.wordpress.com
Postat av: Linnea

hmmm. nä, skulle jag ha en annan uppfattning ifall jag tog till mig av shanes budskap?..

men du vet att jag vill läsa den!! köpte den, feltryckt, lämna tillbaka, pengachecken på boken försvann med plånboken. så hans bok lär få vänta tills andra förutsättningar.

2008-10-22 @ 12:16:02
URL: http://primusinterpares.blogg.se/
Postat av: Daniel C

Njae, visst förändras man men att säga att det är stadier tycker jag är att ta i.

Och upplevelser är inte så viktiga för mig t.ex.



Skulle någon kunna med logik och ett sjukt bra resonemang visa för mig att Gud inte kan existera eller något sånt skulle min tro rubbas ganska rejält, trots dom "upplevelser" jag har haft.



Vi är alla olika helt enkelt. Jag är naturvetare och du estet till att börja med =)

2008-10-22 @ 14:46:48
URL: http://www.soilheart.com/life
Postat av: Linnea

daniel, vilket sista slående argument! tänk att så mycket kan förklaras med det. skönt=)

2008-10-24 @ 12:52:38
URL: http://primusinterpares.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0