Ett gott slag för vattengympa.

I mitt nya hälsosammare liv ingår numera träning som en (mer) onaturlig del -varje vecka, och det jag har falltit för är vattengympa. Alla som jag nämner mitt val av träning för säger att jag är en tant. (Adderat med linedance.. men jag spelar faktiskt tennis också då-å-då och det borde subrahera från tantnivån).
Så min plan är (jag gillar ju planer) att skriva en slagkraftig vattengympatext här som får er alla att längta till bassängen.

Första gången som du vattengympar tror du att du kommer skjunka drastiskt mot bottnen. Därför flaxar du hejvilt för att hålla dig flytande och ser eventuellt väldigt lustig ut, (men det är väl bara kul att få någon annan att skratta). Flaxandet pågår tills du inser att vattnet är din vän, kroppen är din vän, och dessa två vill naturligt samarbeta om du bara låter ditt psyke att sväva fritt och obegränsat. Då blir det istället skönt att "bara" flyta i vattnet och känna sig lätt. Däri brukar jag känna mig ibland som en akrobat, ibland som en balettdansös, ibland som en simmerska, ibland som ett hockeyproffs, och dessa yrkesidentitets-känslor är mycket tillfredsställande för ens ego.

Okej. Men när du väl kommer till basängen är det bra om du vet att den är olika djup beroende på var du står. Om du är kort ska du stå långt bak, eftersom du annars får vattnet för högt upp, och därmed får för stort vattenmotstånd och då flyter du upp av att göra vissa rörelser.. Lika så med hantlarna, välj de som passar dig, Om du är strong tar du de svarta, men om du inte är fullt så strong så väljer du en annan färg som du orkar med i vattnet (jag har röd). Och luras inte av hur fjäderlätta de är på land -som jag gjorde första gången.. Jag rekommenderar dig att gå på olika vattenpass; klassisk, lätt, qui-qong, och station, men framförallt testa olika passledare (måndagar kl.11 och fredagar kl.09 på atlantis-spa är bra).

Trampa vatten är nog, fortfarande och enda sen lågstadiet, det värsta som finns att göra i vatten, även om jag nu -äntligen- börjar behärska den konsten. Dock medans du trampar vatten så måste du ibland lyfta upp ena handen eller båda.. inte så kul. Snurra runt är väldigt "åh vad jag mår illa, det vore inte så lyckat att spy här". Det roligaste är att springa runt, eller använda kroppen som redskap. Jag är världens vigaste människa. Det kan du också bli.  

Det bästa med vattengympa är resultatet. Jag mår psykiskt m y c k e t bättre. Har närmre(närmare) till skratt. Får bättre hållning av de växande ryggmusklerna och mina magmusler brer ut sig. Haha!    
I en gympahall så vågar folk dessutom ta kontakt. Det finns många rara tanter där. Minuset är väl avsaknaden av söta personer av andra könet. Fast det är samtidigt väldigt skönt med bristen på dem.

Känner du inte skarpt för att börja vattengympa nu efter denna slagkraftiga text -så säg?! OM du orkade läsa hit så borde du vara det hehe.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0