Blogganalys

Som jag har sagt innan, jag gillar test och nu kunde jag utsätta min blogg för en blogganalys.

Mitt temperament; Idealister (NF)
"Människan i främsta rummet!"

Idealister är framförallt intresserade av människor och relationer - men på ett abstrakt plan. De återfinns ofta som exempelvis präster, psykologer eller politiska förkämpar för bättre världar. Mahatma Gandhi är den kanske mest kända Idealisten. Moral och andlighet är exempel på abstrakta människo-orienterade begrepp som Idealister dras till - och ägnar en oerhört stor energi åt. De är ofta entusiastiska och fantasirika - och mår som allra bäst när de får möjlighet att hjälpa andra människor utvecklas.

Vill du få en Idealists uppmärksamhet - pröva "vilken inspirerande person - titta vad hon gör!". Idealister använder ofta ord som "rättvisa", "dröm", "själ" eller "harmoni".

Och är av Jung-Myers typen; Den omtänksamme (ENFJ)

Den omtänksamme tenderar att idealisera människor och verksamheter de beundrar och anstränger sig hårt för att leva upp till dessa ideal. Detta kan innebära att de undertrycker sina egna behov och inte ger sig själva den omtanke och vila de unnar andra. De är mycket intresserade av vad andra tycker och vad de uppfattar som ett legitimt sätt att bete sig mot andra människor.

De föredrar ofta det talade ordet framför det skrivna och är ofta mycket uttrycksfulla. Den talangen får dem ofta att trivas i yrkesroller som innebär att tala inför publik - särskilt om det de talar om innehåller teoretiska och abstrakta element. De är dock väldigt angelägna om vad andra människor känner inför det de talar om och vill ofta försäkra sig om att andra människor mår bra innan de "tar plats" och berättar om sitt ämne. Nya idéer och böcker brukar inspirera Den omtänksamme - särskilt om de kan delas med människor som också uppskattar dem!

Fast sen blev jag; Psykologen (INFJ)

Psykologen är den kanske mest svårförståeliga av de olika personlighetstyperna. De är till exempel så intresserade av människor att de kan framstå som väldigt utåtriktade - även fast så inte är fallet. Det är endast det att de riktar sitt känsloliv utåt och därmed är väldigt bra på att få människor att må bra - samtidigt som den största energin faktiskt uttnyttjas inom dem själva. Under ytan är de drömmare med en fantastisk kreativitet och visionär förmåga. Den utåtriktade talangen för att hantera människor använder de sedan för att få människor att acceptera och följa deras visioner.

De kan verka mindre orginella (särskilt i sina egna ögon) än Systembyggarna som ofta ägnar sig åt vetenskap eller teknik. Detta beror endast på att djupa insikter i det mänskliga psyket inte FRAMSTÅR lika spektakulära - utan snarare tvärtom känns helt självklara ju mer insiktsfulla de är. Psykologerna är individualistiska och har inga problem att inte följa strömmen. Däremot är det inte ovanligt att en Psykolog startar en massrörelse i en form eller annan som mängder av människor väljer att följa.

Oavsett vad så var testet mycket roande=). Storhetsvansinne. Jag borde starta en religion, ingen skulle misstänka mig för att vara ond. Och analysen jämför mig med Mahatma Gandhi -kan det bli mer smickrande?? nix.


Kommentarer
Postat av: Zacha

Hmm, jag tror mer på test med frågor eller val än något som analyserar mitt språk...
Men aja, jag är en Improvisatör... vilket väl passar delvis, lika väl som något av dom andra iaf =)
Sen är jag genomförare, vilket väl också passar delvis, som allt annat =P

2008-03-25 @ 15:24:41
URL: http://www.soilheart.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0