Högskoletips

12.55-13.15 Fy vad roligt att träffa sara, cissi, hanna, fredrik, john, linda anna, jenny, vevve, malin, natta och listan kan bli lång! Hönsgård på riktigt. Inspirerande att gå i skola igen och Schmidttan har koll på allt, som vanligt. Ja...det är sannerligen roligt att vara tillbaka!
  
13.15-16.00 (med undantag för susanna kallurs lopp som vi fick se på lektionen) Ge mig lov! Är det verkligen ett år kvar tills nästa? Varför ska vi gå i skolan 22 veckor när vi bara får pengar och är registrerade för 20? Varför fick matematikkursen så mycket kritik förra året? Hur har de åtgärdat det?
 
Halvtimmesrasten skulle användas till att lära känna varandra i studiegruppen. Nu kan jag konstatera att a) lever svensson med stabil karl och liten dotter b)hon och hennes pojkvän funderar på att köpa en lägenhet ihop c)ska gifta sig med sin pojkvän i september d)är gift sen i våras och extremt barnasugen. Vad kan jag konstatera utav detta? Jo, att jag är förföljd av par. Jag är liksom en parmagnet. Jag som tänkte köra med filosofin "Om du är osingel -byebye" i höst, bara för att jag verkligen behöver lära känna mer folk som inte är uppbundna och ihoptofflade med varandra. För att jag ska slippa höra om allt som den andra har gjort, eller om vad de båda har gjort från två olika håll eller hur söt någon är (nog för att det är sött att höra, från vissa).

Men idag är jag -faktiskt- ledig. Nollorna invaderar skolan. Min bror börjar gymnasiet. Och mina tips inför skolstarten är;
¤Var lugn. Stressa inte.
¤Du behöver inte göra allt bara för att alla andra gör allt. Men tacka inte nej till saker bara för att du inte vågar eller känner att det är din grej.
¤Var översocial om du orkar -men dig själv.
¤Sov ordentligt.
¤Sup inte huvudet av dig.
¤Om du kan utmanöverera vissa stressmoment -gör det. Motionera så blir du mindre stressad. Fråga en ny person om den vill gå på promenad med dig. Hör efter om någon bor i samma område som du.
¤De du pratar med först och mest med kommer du antagligen inte umgås med i slutändan. Ja, du kommer antagligen umgås med folk du har förutfattade meingar om till en början. Och alla andra känner inte varandra. Alla är ledsna och ensamma nångång, men börja inte störtlipa inför någon som du inte känner dig säker på (du vill ju inte framstå som en lipsill på engång). Fast gråta ut är bra och rensande.
¤Gå på magkänsla.
¤Bär symboler eller symboliska kläder så finns det ett givet samtalsämne.
¤Kom i tid och försök ha koll på skolsaker.
¤Tänk inte efter för mycket. Du är inte jobbig.
¤Ta en avslappnande fika med nån, eventuellt med någon du känner som kan peppa dig. Och kom ihåg att det sitter fint att lära känna folk på andra ställen än i klassen. 
¤Använd klassiska otvungna spontana repliker som "Jag orkar inte laga mat idag, har du lust att gå ut och käka?", "jag är sjukt sugen på en öl, vad sägs?" eller "kolla vilket fint v ä d e r, jag vill inte gå hem, kan vi inte hitta på något?".    
¤Gå på ny-i-stan-träffar i kyrkor. Det är riktigt bra. 
¤Engagemang är bra för där finns det folk och sammanhang. På tal om engagemang har jag scoutledarträff ikväll. Jag vet inte vad jag ska säga om det, för det är knäppt.

Och om du ändå skulle känna dig efter i början så spelar det faktiskt ingen roll. Allt har sin tid. Vänskap har sin tid liksom högskolan. Det bästa tar tid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0