Amerikansk konst!

Efter halva föreläsningen, som handlade om amerikas kulturarv, så började läraren prata om konst och gav flera exempel! Överlag en ganska intressant lektion (om det inte vore för min huvudvärk..).
Njut av amerikansk 1900t konst! 

 Andrew Wyeth.
Den andra, "Kristinas world" är en ikon i amerikansk konst. Konstigt men sant. Att veta om att Kristina var förlamad ger tavlan ytterligare en aspekt.  

   Edward Hopper. 
Den första älskar jag. Den andra älskar alla andra. Jättekänd.
         
   Jackson Pollack.
Okej måste jag säga något mer? Jättejättejättekänd. Hans konst brukar jämföras med musik. Pulsen. Pollack var inspirerad av Picasso, vilket syns väldigt tydligt i hans tidigare verk.   

 Helena Frankenthaler.
Hennes konst gillar jag. Hittar dock inte de verk jag gillar mer.
  
  (Andy Warhol).
Jag gillar inte hans konst. Men jisses vilken framgångsrik konstmagnet.  
   
(Jag vill till N.Y)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0