Jönköping

Var på stadsvandring igår kväll. Mao så lekte jag turist i staden jag bor i... Intressant. Jag har några önskemål av/om staden jönköping.
1..Tryck på ångerknappen och få tillbaka slottet
2.. och gärna klostret
3.. gör runda "glasfönster" i väggen under bron mot vattnet
4.. ta bort jööönköööping-dialekten
5.. renovera rådhuset, speciellt entrén och den triiiista fasaden 
6.. tillsätt guider till stadsvandringarna som vet vad de pratar om
7.. få folk att fatta konst, uppskatta eller åtminstonde kunna betrakta den utan nedsättande kommentarer. Eller tillsätt kunnigt tillsättarfolk på kommunen som tar konstbesluten. Excuse me, men hela vår omgivning är konst i princip, som bron, vilket innebär vissa krav 
8.. fixa iordning vissa områden, tex bussfilerna och kolgårdsområdet
9.. men bygg inte bort naturen, för den är ganska bra här 
10.. parkeringshuset är inte min favoritbyggnad men jisses det är design och står ut mot resten av jönköpings ganska trista utbud av byggnader (läs Bauer-huset, muha vilket skämt)
11.. ta bort mentaliteten
12.. bygg ett nytt, modernt, snyggt, designat, smålands musik & teater -hus vid munksjön som kan glittra i vattnet
13.. museet äger iaf
14.. fixa bort den överdrivna alkoholfokusen, hur ska man kunna överleva utan spritspritsprit
15.. självklart nämnde guiden sveriges jerusalem.. alla samfund finns representerade Utom synagoga och moské -jaha
16.. och så var hon fd lärare och drog dåliga lärare/jkpg vs huskvarna -skämt och skrämde mig
17.. jönköping är Väldigt stolta över sina (få) kändisar (vadå hur många finns det härifrån? 5? och hur många av dem flydde, kraschade eller drunknade?)
18.. twin city har perfekt läge 
19.. lindarna och bokarna i hamnparken är urgamla, tänk vad de sett, ta Inte ner fler
20.. vi ska visst få ett nytt ladulås-torg, nånstans vid peset, polishuset, rådhusparken
21.. kristina är så mycket finare och intressantare än sofia, tornet i kristina har vart eldtorn
22.. munksjön och vättern har kallats för lill-resp.stor-sjön och de möttes nästan på mitten tidigare, och där på kanalerna åkte barnen skridskor. Skaffa en central isbana! Det vore grymt
23.. det finns många mysiga innegårdar, jag vill också ha
24.. alla beslut tar för lång Tid. bygg en attraktiv stad. Fast jag flyr tids nog igen ändå 


Jönköping har en ganska intressant historia för övrigt. Egentligen är det trist att skriva ett inlägg om jönköping. Jag vill nog bara säga att alla har önskemål. Jag har önskemål, men istället för att skriva om mina innersta önskningar, som kan kännas så svåra (hopplösa) att nå men som jag ändå vill ha uppmuntran till, så skriver jag om jönköping. Baah.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0