Det trillar grejer ur min papperskorg...städa någon?=)

Undra vad som är koden?
Tänk om man ändå visste saker som man inte vet. Och tänk om de saker man vet skulle kunna vara sådana saker som alla borde veta. haha.
När jag startade den här bloggen tänkte jag ha en kategori som hette "framtiden" ed. Som handlade om alla yrken jag ville/skulle kunna tänka mig att jobba med/som. Den skulle vara stor lång nu... och idag så skulle det tillkomma nytt där. Fattar inte. Varför. Nu skiter jag i det här och hoppar bara på ngt som ger jobb i framtiden. Ja och som  finns i jönköping...gr. Jönköping! huh. neeh. (obs, tolkas inte som att jag ska sluta).

Idag pratade vi om genuskonst samt om arkitektur varav det mesta var från tvåflodslandet. Fortfarande intressant. På 1920 talet fanns det en stor kvinnlig soulsångstjärna som hette Josephine Baker, och så fanns det en framgångsrik arkitekt som hette Adolph Loss. Hans filosofi och byggstil gick i princip ut på "vad du ska se/ser när du är i rummet". Vi fick kolla på hans förslag på ett hus till henne (vet inte om det var en överenskommelse mellan dessa två eller bara..). Hans förslag innehöll en inomhuspool, med genomskinliga väggar ut till den inglasade terassen. Josephine levde ensam. Varför skulle hon ha ett behov av alla genomskiliga partier? för att bli iaktagen? när hon simmar? av vem då? Adolph ville göra Josephine till ett objekt i hennes eget hus. Hon skulle bli en del av den manliga fantasin. Jag får iaf läskiga bilder av Adolph sittande någonstans, i en exakt perfekt vinkel för att kunna se in i huset. Kontena; Adolph var en smart gubbsjuk arkitekt. Jag tror inte att ni hänger med i mitt resonemang dock.
Om vi går tillbaka till 1800talets Paris. Kvinnan där var mer frisläppt och fri jämfört med i alla andra städer, i hela världen. Dvs hon behövde inte sitta instängd i hennes lilla rum (Mary Cassal, 1877, kvinnan som sitter i sitt rum är talande). Om hon var ute på stan så var hon antingen 1.i sällskap med en man 2.tjänstefolk 3.prostituerad. Om en kvinna var avpoträtterad och ensam på bild så var hon deffinitivt prostituerad. Så nu vet ni det.  

Och jag ogillar äääEeeva Torrrsteinsånn.

. grmf.  

Kommentarer
Postat av: Zacha

Du, man kan faktiskt titta ut genom fönster (prova, det är faktiskt ganska coolt).

2007-01-31 @ 18:16:34
URL: http://www.soilheart.com
Postat av: Linnea

kan man kolla ut genom ett fönster? ajdå.
jag brukar stå och kolla ut genom fönstret. skulle vilja ha en ficklampa så jag kan skicka ljussignaler till den som bor mittemot=).. men vad menar du?

2007-01-31 @ 20:04:59
URL: http://primusinterpares.blogg.se
Postat av: Zacha

det förklarar kanske inte riktigt att poolen var genomskinlig... men det kanske förklarar den inglasade terassen.

2007-02-02 @ 09:29:51
URL: http://www.soilheart.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0