Att göra en höna av en fjäder

Vet ni vad?
J a g är ojämställd.
Jag har en förvrängd syn. Jag har under natten (seriöst) liggat och vridit mig över min spontana reaktion igårafton. Hur kunde j a g reagera så? är jag så inskränkt?? insnöad? det går inte ihop med min natur, men min natur kanske är min spontana reaktion och det faktumet skrämmer mig mer och mer.
J a g är väl ändå inte sån?vad ligger i våran naturliga reaktion som får oss att reagera olika beroende på vilket kön.vad ligger så djupt i vår natur.vad får mig, som anser mig vara gravt för jämställdhet, att reagera så olika. 
Jag bannar mig själv och min reaktion och nästa gång kommer jag inte reagera så. Ska inte.
Men ändå, på något mysko vis, så kopplar mina tankar till amerikanska såpor.american pie.desperate housewifes.melroce place. (Vill bara säga att jag inte följer dessa såpor.det går emot min natur).
Nu får jag skärpa mig. Kanske är jag bara avundsjuk. (nä). 

Jag tror jag behöver uppdatera min natur. Jag behöver diskussioner. Jag behöver försvara min natur. Men ibland vill man inte försvara sin natur för den är naturlig. Så naturlig att man helt enkelt inte vill uppdatera naturen.  
De:t blir fint.
Eller hur rutan? 


En annan sak. Liberia har kvinnlig president, h u r har jag missat detta? hon har skön attityd, "President? varför inte? jag tar det som det kommer". Jag blir mäkta stolt över att vara kvinna när jag hör (om) andra kloka kvinnor som inte är ... enligt "normen", det sjuka "idealet" idag (vilket gör mig förbannad titt som tätt). Framställningen i media. "Så här ska du se ut/vara för att lyckas". Fru president är bara klok. Hon har karaktär. Seriös. Det bästa av allt, det kommer många fler sådana kvinnor! Kvinnor som är engagerade och som vill förändra manstrukturen och manshärskandet i världen, för att få en jämställd värld. Få en bättre värld. En Bättre Värld. Det blir en bättre värld.
Jag säger -utbilda flickorna! Flickorna är vår framtid. Och kasta inte sten i glashuset för rent krasst kan man säga så, om du tänker efter.   

Jag har tvetydig natur.
J a g är jämställd. Men man kan ju inte lyckas jämt, eller hur. 
 

Kommentarer
Postat av: Zacha

Det bästa med detta inlägget är hur du argumenterar för hur bra den kvinnliga presidenten är utan att någonsin nämna någonting bra (förutom då "att hon är kvinna") =)

2007-01-10 @ 17:44:08
URL: http://www.soilheart.com
Postat av: kajsa

ang. det första; jag tror att det är mest chokerande på andra sätt. inte bara som du säger. vi tar de på telefon.
ang. del två; daniel har redan klargjort det jag ville säga. :P

2007-01-10 @ 18:21:08
URL: http://kajsapawrihktitt.blogg.se
Postat av: Linnea

var det det bästa?? usch då.
jag såg och lyssnade på henne, det gjorde tyvärr inte ni. isf skulle ni förstå vad jag menade med karaktär. även denna kvinna vill förändra, och är engagerad för sitt land. den möjligheten som k v i n n a är inte så vanlig i tex liberia.
en sak som inte är klok är att väldtäkter ses som kvinnans fel, i många länder tex liberia, men det har hon numera förbjudit. hårt.
Sen undrar jag hur många presidenter är kvinnliga idag? jag kommer på 3 till på rak arm. äh jag utvecklar inte. men hon var ståtlig. hennes attityd och karaktär. gosh. vi behöver fler sådana.
men låt vara att jag inte ville fånga henne i några meningar. och att vara kvinna är väl bra om ngt=)

2007-01-10 @ 21:22:18
Postat av: Zacha

Se där. Du kan ju nämna lite saker kort om du vill. jag menar "en sak som inte är klok är att väldtäkter ses som kvinnans fel, i många länder tex liberia, men det har hon numera förbjudit. hårt." är ju en ganska bra exempel på något konkret och inte så lång mening.
"och att vara kvinna är väl bra om ngt=)" *suck*

2007-01-11 @ 19:24:14
URL: http://www.soilheart.com
Postat av: Linnea

vadååå daniel? varför sucka? det är det=).

2007-01-11 @ 19:42:06
Postat av: Zacha

Jag är bara trött på alla feminister och "kvinnor kan" och "kvinnor är bra att vara" och allting, (tröttnade för ååår sen). Tacka vet jag Ekvivalismen, "Equalists generally believe that most branches of feminism have abandoned notions of equality, and instead focuses only on females' rights, to the exclusion of the rights of [the other gender]."

2007-01-11 @ 20:38:18
URL: http://www.soilheart.com
Postat av: Linnea

Jag vet. Jag blir faktiskt också trött på det. Särskilt den "svenska" varianten.
Men ibland hör jag saker som får mig att sucka högt. Har inte världen kommit längre? undrar jag då.
I många länder skulle man sucka högt om tex en kvinna skulle vilja studera. En rejäl och hopplös "glöm det" suck. Eller om hon vägrar gifta sig arrangerat, bli omskärd, vill avsäga sig sin religion eller sina traditionella kläder. Mao var är deras fria val och frihet? Världen ser ut sån, och bara för att vi har kommit långt kan vi inte slå oss till ro, det som gäller världen gäller oss. Det här blev ett moralinlägg..usch=)

2007-01-12 @ 09:57:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0