Ok jag ska förklara!

Vad bra att det finns väljbara rubriker. Då slipper jag komma på det med.
Gillar skarpt mitt bloggnamn, det säger lite om min humor. Slå gärna upp det.

Jag har kollat på "stolthet & fördom" 3 gånger på 2 dagar... Den är helt underbar. Jag älskar den filmen. Och nu när jag har den på dvd så får jag dessutom se extra bonusmaterial, tex det hollywoodiga slutet, som är så mycket bättre än det anpassade europeiska slutet. Mr Darcy's "and I love, love, love you" är så åh. Allt är vackert. Därför har jag också flummat ut. Därför passar jag och min vän ,som sitter till vänster om mig, på att skaffa blogg. Då har vi något att skylla på. Fast egentligen så har inte hon något mer att skylla på än mig. Så dumt av mig. Ursäkta.

Jag var alldeles fascinerad när jag var hemma i jkpg och satt på bussen hem. Så mycket olika intressanta människor, ansikten och samtal.
Kom tillbaka hit till Vadstena(vasstena) igår. Tro det eller ej men folk har faktiskt förändrats. Circus 5 personer har klippt sig, varav en kille har klippt av sig allt himla hår. Jag visste väl att det skulle finnas något bra under allt det håret. En annan tjej har klippt av sig sitt långa vackra yviga hår till en fager killfrilla. Coolt. Så det händer saker här i vasstena som gör en alldeles exalterad! Har faktiskt sett ovanligt mycket folk, på bara en dag. I simhallen(där jag skulle vara så hurtig och köpa ett träningskort) fanns massa små barn, och riktiga 30åringar. Samt i klosterkyrkan där små fjortisar, typ min brors ålder och agerande, hade ungdomsmässa. De sjöng helt annat än tidegärder, vilket var en lättnad. Där var även Tomas the priest. Han är bra. Frågade honom om hans syn på dop, och om det bara(varför) är präster/pastorer som ska få döpa
(vilket jag tycker är helt befängt. allt som står i kyrkans/samfunds/församlingars stadgar är befängt). 

Bosses lektioner i Diakoni och samhälle är mer än intressanta. Han kan så mycket att man får tänka igenom vad han säger både en gång och två, vilket man inte hinner alltid. Hans mun går i ett. Han har mycket att lära oss. Idag skulle vi diskutera diakoni utifrån det evangelium, som vi alla hade valt att läsa över lovet(natuligtvis hade alla läst ett evangelium också, det var ju läxan.ellerinte.). Men jag hakade upp mig på vad sann människa kontra sann Gud betyder. Bosse snackade om Logos. 
Dessutom sa han att Jesus kom för att uppfylla den mosaisiska lagen(10 Guds bud) så egentligen kan vi mer skita i den lagen. Vi behöver inte känna någon himla gt-press, vi duder alldeles utmärkt ändå. Gud välsignar sin skapelse.
Däremot har vi ansvar för våra liv, och de värderingar som ligger i den lagen, kan vara ett sätt att få oss att inte leva självdestruktiva liv. Jag fick en aha-upplevelser. Vet inte hur jag ska skriva ner all kunskap. Hade även en kallelse samt en tro,liv,bekännelse-uppgift. Du ska tro att det var nyttigt!

Detta låter otroligt insnöat. Men ibland är det kul att vara insnöad. Bara man låtsas tillräckligt väl och leker med.
Ha det bäst!
/L 
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0