Hallå skit gå å dö

Onsdagar är generellt bra dagar. Det är de dagar som man får ut mest av denna kurs. Vi har Tomas, våran präst hela dagen uppe på PC(pilgrimscentrum). Tomas är underbar! Han är inte typen som tar upp en massa space. Han ger andra utrymme. Tänk om man kunde vara som han. Lika lugn. Lika klok. Lika tillitsfull. Lika säker. Grejen är att det inte känns helt omöjligt... om typ 100 år=). Så därmed blir han en bra förbild istället för en omöjlig piedestal-bild av ett ideal. De flesta som jobbar på PC är grymma. PC är inte helt pjåkigt det heller. Kommer sakna det. Lugnet, friden, skön atmosfär. Får åka dit på retreat ed i framtiden. PC är faktiskt hela Sveriges pilgrimscentrum, checka in www.pilgrimscentrum.se (tror jag) och se efter själva. Fast det är inte utpräglat ekumeniskt iom att svenska kyrkan styr och ställer där. Men husmor är missionare=).
Vi inledde dagen med morgonmässa, som brukligt, i klosterkyrkan. Sofia predikade om en schysst farsa och om domdagen på ett positivt sätt. Det var hennes första predikan någonsin och hon var duktig. Jag brukar inte slösa med komplimanger... av någon dålig ovana... men henne ville jag lyssna på. (haha men nu när jag försöker erinera mig vad predikan handlade om ytterligare så är det ganska blankt...av olika anledningar). 
Min klass ska även ha hand om högmässan (jag vet, det heter inte högmässa utan ngt annat) den andra advent. Det kommer bli ett performence, det är iaf min rädsla.. Vi är 11 personer i klassen, sen ska det vara 4 präster, 1 diakon, kyrkvärdar...hujedamig, vi kommer vara 20 personer framme på "scenen". (scen?). Jag ska läsa evangelie-texten, "så lyder det heliga evengeliet....lovad vare du kristus", ute i processionen. När vi går ut i kyrkgången ska jag ha bibeln ovanför huvudet -vad sjuttsingen är meningen med det?? Jag kommer få kramp i armarna ju! Och om jag är extremnervös så kommer bibeln inte vara stilla utan svajande som ett blad i vinden=). Fast extremnervös kommer jag inte vara. Nejnej.
Och dela ut nattvard. Jag är även med i predikogruppen även om det inte innebär att jag ska predika. Vi sitter och tänker ut något smart om texten med surdeg och frön som blir till träd där fåglarna bygger bo. Men en sak ska ni ha klart för er, och det är att det är inte Lätt att skriva en predikan med flera andra. Annars är det ju bara att fokusera på vad man vill säga, vad som är viktigt för mig, och sen köra på det. Sen kan man vinkla saker och ting så det passar.
...Att vara präst måste innebära en väldigt stor arbetsskada. Haha det märkte jag innan när jag satt på toan och stirrade på mitt duschdraperi. Mitt duschdraperi är vitt med stora prickar med ringar i olika färger runt omkring. Då började jag tänka "frön! vattenringar! sprida! heligt vatten! om nån blir blöt så lär andra bli det!". jaa=). 

Igår satt jag, pernilla och erika och hade inför julen-fika. Det hela började väl egentligen med att jag och pernilla var och handlade på konsum(veckans nöjde=). Självklart köpte vi glögg (uttalas glügg), lussekatter, pepparkakor, chockladadventskalender. Sen gick jag och erika på slottets julmarknad. Den julmarknaden är upphausad som bara den. Alla vasstenabor blir helt lycksaliga inför tanken på den. Haha. Varför då undrar jag? Först var vi på hantverksdelen. Jag fick hålla erika borta från alla kitchiga "jag kan göra en sån själv" julsaker. Usch. Fattar inte att folk vallfärdar dit. Ja det var iaf innan jag kom in till matmarknaden. Åhå. Åh. Vit glögg, marmelader, marknadsgodis, skorpor, naturgodis(men vissa var ruskigt äckliga och fastnade i tänderna), korv, rött glögg(av tranbär, lingon, blåbär, vildbär?), bröd. Ja sånt där som man kan gå och småäta av. Och jag kände mig lite som Amelie från montmatre när jag gick och stack ner händerna bland kaffebönerna. Himmelriket. Tyvärr smög vi inte upp i slottstornet. Fy vad jag vill det! Det finns inte mycket annat som jag vill mer här i världen än att smyga in i slotts hemliga vråar!
Sen gick vi hem och fikade, som sagt. Glögg är helt underbart och kan inte förstå att jag avskydde det för 3 år sen. 
Fö så konstaterade jag och erika att vi har berikat varandras ordvockabulär. jag>erika -Hallå! skit. erika>jag -gå å döö.
 
Haha kära vänner och andra okära vänner. Karusellen Linnea. Såå absurt. Och om du tror att du vet vad det är som är absurt så kanske du har rätt. (men nä). Det finns en tredje gången gilt, en andra gången gilt, samt en första gången gilt. (så du har tre chanser). Helen -nä.
Och jag är i stort behov av ett place i Uppsala att leva och bo på. Iaf i vår. Annars blir det väl gbg. Så mycket smidigare. Men uppsala lockar mer. Så om du vet mer än jag om boendemöjligheter... tack. 

Ska hem i helgen. 5års-återträff känns stort. Är vi så gamla?
Sitter en tjej här i tornet som spelar musik. "Musik"? grrr. Fast då menar jag inte smörmusik(även om den tyvärr existerar), nej hon har lite mer utvecklad musiksmak än så.. kan bli ngt bra av henne tillslut. Men suck. Utvecklad har jag snott rakt av från min mamma. Hon gav en ? von Otter skiva till Anders D i 50-årspresent och hänvisade till hans mycket väl utvecklade musiksmak=).

/Le    

Kommentarer
Postat av: Jowl

Stackars Anders D ;)

(Här vill jag skriva något mer, men jag vet inte vad det skulle vara)

2006-11-29 @ 21:39:07
URL: http://www.ingentingalls.se
Postat av: Helén

man vadå Helen -nä??

2006-11-29 @ 22:49:50
Postat av: kajsa

håller med joel. haha!

2006-11-29 @ 23:04:18
URL: http://kajsapawrihktitt.blogg.se
Postat av: maja

sophie von otter tror jag det ska vara. mamma ska veta att vi skrattar åt henne och hennes "utvecklade" musiksmak hahaha

2006-12-01 @ 22:40:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0